kobieta w okularach, urządzenie do badania wzroku

AMD- epidemia ślepoty XXI wieku

AMD, zwyrodnienie plamki związane z wiekiem (z ang. Age- Related Macular Degeneration) jest przewleką, postępującą chorobą plamki (centralnej części siatkówki) odpowiedzialnej za ostrość widzenia, rozpoznawanie barw. Schorzenie to jest bardzo często przyczyną upośledzenia lub całkowitej utraty widzenia, praktycznej ślepoty. Patologia ta dotyczyć może osób po 50r.ż. a po 60r.ż uważa się, że jest ona wiodącą przyczyną utraty widzenia centralnego. Schorzenie to jest problemem globalnym, a zapadalność na tę chorobę rośnie wraz z wiekiem.

Najważniejsze czynniki rozwoju AMD:

• wiek,
  • płeć -ryzyko rozwoju jest większe u kobiet niż u mężczyzn,
  • rasa -choroba częściej dotyczy osób rasy białej,
  • uwarunkowania genetyczne.

mężczyzna w pracy

Schorzenie występuje czterokrotnie częściej u palaczy. Długa ekspozycja oczu na promieniowanie słoneczne (szkodliwe działanie UV, szczególnie wysokoenergetycznego promieniowania niebieskiego), nadmierne spożywanie alkoholu, pokarmów bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe, niedostateczna podaż przeciwutleniaczy (witaminy A,C,E, selenu, cynku) wpływają na rozwój tego schorzenia.

Pierwsze objawy choroby to:

• pogorszenie ostrości wzroku, oglądany obraz jest niewyraźny, zamazany,
  • oglądane przedmioty są zniekształcone,
  • barwy wydają się być bledsze, mniej nasycone,
  • proste linie zaczynają się wykrzywiać, a litery rozpływać przy czytaniu.

W zaawansowanym stadium AMD wszytki symptomy ulegają nasileniu. W centralnym polu widzenia pojawia się ciemna plama.
Regularne wizyty u lekarza okulisty, szczególnie dotyczy to osób po 50r.ż. mają zasadnicze znaczenie we wczesnym wykryciu tej choroby i zachowaniu widzenia. Bardzo pomocnym do wykrycia choroby jest test Amslera – otrzymać go można podczas wizyty u lekarza okulisty.

W profilaktyce i leczeniu zwyrodnienia plamki związanej z wiekiem ważne jest stosowanie odpowiedniej diety. Dieta w profilaktyce AMD powinna przede wszystkim dostarczać karotenoidy (luteinę i zaaksantynę). Oba te karotenoidy są głównym elementem systemu obronnego narządu wzorku. Występują one w zielonych, żółtych oraz pomarańczowych warzywach (brokuły, jarmuż, szpinak, brukselka, papryka zielona i żółta, pomidory, zielone oliwki, marchew). Dieta chroniąca wzrok powinna zawierać witaminę E,C, kwasy tłuszczowe omega-3, cynk, selen. Wprowadźmy do naszej diety więcej świeżych owoców, warzyw, w szczególności ciemnozielonych, tłuste ryby, orzechy.